طرح کلان| نوار قلب با دستگاه ایران‌ساخت چاپ شد و تحلیل سیگنال‌‌های الکتریکی قلب را ممکن کرد

طرح کلان| نوار قلب با دستگاه ایران‌ساخت چاپ شد و تحلیل سیگنال‌‌های الکتریکی قلب را ممکن کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 76376
دستگاه الکتروکاردیوگراف، ابزاری است که برای سنجش ضربان قلب و تبدیل آن به سیگنال‌های الکتریکی به کار می‌رود؛ ابزاری که فناوری پیشرفته‌ای دارد. به کمک این تجهیز پزشکی می‌توان سیگنال‌های الکتریکی حاصل از فعالیت قلب را با سنجش و اندازه‌گیری این سیگنال‌ها در نواحی مختلف بدن اندازه‌گیری و تحلیل کرد.

 

 

 

بومی‌سازی دانش فنی در ساخت تجهیزات پزشکی به ویژه در تقویت‌کننده‌های سیگنال حیاتی و پردازش سیگنال‌های دیجیتال و منابع تغذیه و نبود نمونه ایران‌ساخت از ویژگی‌های این طرح کلان ملی فناوری است.

 

استفاده از 3 هزار دستگاه ایران‌ساخت

با توجه به اهمیت فناورانه دستگاه‌های الکتروکاردیوگراف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید این محصول دانش‌بنیان حمایت کرد و به کمک یک شرکت دانش‌بنیان داخلی نمونه ایران‌ساخت با بیش از 70 درصد داخلی‌سازی به مرحله تولید رسید.

حمیدرضا خردیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امواج نگار سپاهان قیمت تمام شده پایین‌تر و رفع نیاز مراکز درمانی به این محصول ایران‌ساخت را مهم‌ترین انگیزه برای ساخت دستگاه یادشده دانست و ادامه داد: بیش از 3هزار نمونه از الکتروکاردیوگراف 12 کاناله ایران‌ساخت،  در مراکز درمانی گوناگون سراسر کشور نصب شده در حال خدمت رسانی است.

 

این فعال فناور، هزینه پایین‌تر از نمونه خارجی و جلوگیری از خروج ارز را نتیجه تحقق این طرح کلان ملی فناورانه دانست و افزود: در این شرکت دانش‌بنیان تلاش کردیم زمینه را برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش سبد محصولات برای ارتقا و افزایش سهم خود در بازار فراهم کنیم.

 

برخورداری از ویژگی‌های فراتر از نمونه خارجی

در حالی که دستگاه خارجی الکتروکاردیوگراف از قطعاتی استفاده می‌کند که تنها چند کشور آمریکایی و اروپایی قادر به تولید آن هستند، در نمونه ایران‌ساخت تمامی بوردهای الکترونیکی شامل تغذیه، مدارها، درایو چاپگر حرارتی، تقویت‌کننده ها و نرم‌افزارها در داخل کشور طراحی و اجرا شده است.

قیمت تمام شده این دستگاه با 50درصد نمونه خارجی حتی با نمونه‌های چینی قابل رقابت است و به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان امواج نگار سپاهان تولید ایران‌ساخت باعث شد که ضمن کاهش قیمت تمام شده، بسیاری از مراکز درمانی بتوانند از این دستگاه بهره‌مند شوند و سلامت جامعه ارتقا یابد.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه برای ساخت دستگاه و ساخت قالب‌ها فراهم شده است و این دستگاه با دریافت استاندارد اروپایی راه خود را به سوی بازار جهانی و صادراتی هموار کرده است.

در حال حاضر برای تولید 100 نمونه از این دستگاه در گام نخست حمایت مالی و توسعه بازار صورت گرفته است و سال گذشته در کنار 20 طرح حوزه سلامت و با جضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

یکی از رویکردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از طرح‌های اولویت‌دار و فناورانه کشور، در قالب طرح کلان ملی فناوری است و این حمایت در قالب تولید، تجاری‌سازی، توسعه بازار و حمایت کشور از ساخت داخل صورت می‌گیرد.

حوزه سلامت یکی از اصلی‌ترین اقدامات مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که بر این اساس سال گذشته 21 طرح کلان در این زمینه در مرکز مورد حمایت قرار گرفت.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

24#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 دستگاه نوار قلب 12 کاناله در آستانه تجاری‌سازی است
دستگاه نوار قلب 12 کاناله در آستانه تجاری‌سازی است
98/08/08 - 11:33
تولید دستگاه هوشمند چاپ سه بعدی برای تحریک الکتریکی قلب
تولید دستگاه هوشمند چاپ سه بعدی برای تحریک الکتریکی قلب
96/06/26 - 08:04
سیگنال‌های بیماران قلبی روی دستگاه‌های هوشمند قابل مشاهده می‌شوند
سیگنال‌های بیماران قلبی روی دستگاه‌های هوشمند قابل مشاهده می‌شوند
96/05/22 - 09:05
بیشتر بخوانیم